GELUKSKOFFER
lessen in geluk

De Gelukskoffer is een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling voor het basisonderwijs, gebaseerd op de positieve psychologie. Voor iedere groep is er een bepaald programma vastgesteld. Maar 7 thema's keren steeds terug: wat is geluk, positief denken, dankbaarheid, talenten, zelfvertrouwen, toekomstdromen en geluk doorgeven.

Groep 1-2: In 8 afleveringen volgen kleuters online een animatieserie waarin ze kennismaken met Gelukskoffer Lukkie en zijn beste vriend Ruupie, die op een avontuurlijke reis ontdekken wat geluk is. Het materiaal voor groep 1/2 bestaat uit verhalende animaties en een praatplaat bij iedere les. Spelenderwijs worden de 7 thema's rondom geluk ontdekt. 

Voor leerlingen uit groep 3 krijgt geluk een extra betekenis omdat het Geluksrad – dat ze zelf in beweging zullen zetten – bepaalt welke gelukslessen ze gaan volgen (achter de schermen heeft de leerkracht daar invloed op). In deze groep is er aandacht voor hoofd, hart en handen en hebben alle leerlingen een eigen werkboek.

Leerlingen uit groep 4 maken in een serie van 8 afleveringen kennis met een Geluksprofessor die alles vertelt over geluk. Hij wordt daarbij geholpen door een Geluksreporter die voor hem op onderzoek uitgaat. Er wordt gebruik gemaakt van filmpjes en afwisselende opdrachten. Na elk filmpje verwerken leerlingen wat ze geleerd hebben in gesprekken, opdrachten en in hun werkboek.

In de lessen voor groep 5 ontdekken leerlingen waar zij gelukkig van worden en hoe ze hier zelf invloed op kunnen uitoefenen. De leerlingen gaan individueel en in groepjes aan de slag. De 7 thema's worden verwerkt in verhalen en er is sprake van een actieve ouderbetrokkenheid.

In groep 6 biedt een presentatie de leerkracht de mogelijkheid om de lessen deels door de leerlingen te laten geven. In deze groep is er een duidelijke presentatie van de theorie en organiseren de leerlingen een afsluitende Geluksdag.

Groep 7 krijgt multimediale lessen van gastspreker en schrijver Joseph Oubelkas, auteur van o.a. het boek 400 brieven van mijn moeder. Hij werd 15 jaar geleden ten onrechte gearresteerd en opgesloten in een Marokkaanse gevangenis. Nu gebruikt hij zijn levenslessen om de leerlingen lessen in geluk te geven. De leerlingen verwerken de theorie individueel en in groepjes in hun werkboek. Terwijl de leerlingen aan de slag gaan met gevarieerde verwerkingsopdrachten, breekt Joseph af en toe in met een Whatsappje, filmpje, mailtje, Instagram- of audiobericht.

Leerlingen van groep 8 staan voor een belangrijk moment in hun leven: het afscheid van de basisschool en een nieuw begin in de brugklas. In de Gelukswijzer gaan ze op ontdekkingstocht naar zichzelf en onderzoeken ze aan de hand van opdrachten waar zij goed in zijn en gelukkig van worden. De leerlingen maken hun eigen actieplan en bereiden zich voor op de overgang naar de middelbare school. In begeleidende filmpjes krijgen ze tips van Anton Philips – bedenker van het MotivatieKompas, dat jongeren helpt bij hun studiekeuze.


Titel informatie
Auteur

Boer, Clara den; Appel- den Boer, Anke

Uitgave

Amersfoort: Gelukskoffer, 2019

Annotatie

Het lesmateriaal per groep bestaat uit:
- werkboek in de vorm van een koffer, geluksdiploma, kartonnen koffer
- een handleiding met 1 bal, 2 brillen, witte koffer
- een licentie

Publicatiejaar

2019